نشست تخصصی کارآفرینی در صنعت ورزش، عصر روز سه شنبه 10 خرداد ماه با حضور هیات رئیسه دانشکده و جمعی از کارآفرینان و علاقمندان این حوزه، با سخنرانی مهندس امیررضا واعظی آشتیانی، قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی، کاظم اولیایی، مدیر عامل سابق استقلال و تولید کننده چمن ورزشی، دکتر محمد خبیری، رییس اسبق دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران و نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال و سید مهران جوادی نیا، دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی و گوینده اخبار ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان دبیر اجرایی، در سالن آمفی تئاتر دانشکده کارآفرینی برگزار شد.
در ابتدا دکتر رضا محمدکاظمی دبیر علمی نشست، با اشاره به اهمیت این صنعت به نقش کارآفرینی در حوزه صنعت ورزش اشاره کرد و گفت: دانشکده کارآفرینی و انجمن علمی کارآفرینی ایران با کمک معاونت پژوهشی دانشکده کارآفرینی و دانشگاه تهران قصد دارد در پاییز امسال، در هفته جهانی کارآفرینی، همایش ملی در حوزه کارآفرینی در صنعت ورزش را برگزار نماید و در راستای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان، سلسه نشست هایی در این زمینه برگزار خواهد شد.
وی افزود وقتی صحبت از کارآفرینی در صنعت ورزش می شود، تنها صنعت ورزش مبنا نیست، بلکه این صنعت به عنوان یک عامل تسهیل کننده و افزاینده ضریب شادی در کشورها و همچنین GDP کشور، به سایر کسب و کارها نیز کمک می کند. که این امر امروزه در دنیا رایج است.
دکتر محمدکاظمی از اهداف این نشست در ایجاد طوفان فکری توسط بزرگان و خبرگان و فراهم ساختن بستر مناسب، رساندن حرف کارآفرینان این صنعت به گوش دولتمردان از طریق دانشگاه با توجه به نامگذاری سال بعنوان (سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین) و نام برد.
مهندس خاکبیز از کارآفرینان مطرح کشور در صنعت ورزش از جمله سخنرانان این نشست بودند. وی ضمن قدردانی از فرصت و بستر فراهم شده برای پرداختن به چالشها و فرصتهای این صنعت، نکات مهمی در زمینه تولیدات ورزشی برشمردند.
ایشان به پیشینه تولیدات ورزشی در ایران، و بررسی فعالین این صنعت، از جمله عدم فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان زمینه فعالیت وعلل عدم دنبال کردن این صنعت توسط نسل دوم تولیدکنندگان ورزشی، اشاره کردند.
مهندس خاکبیز یکی از علل عدم ادامه فعالیت تولیدات ورزشی را قطع ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده برشمردند. وی با اشاره تولیدات ورزشی در کشورهای پاکستان، هندوستان و تایوان که در زمینه تولیدات این صنعت از جایگاه بالایی در سطح بین المللی برخوردار هستند؛ مقایسه ای بین این کشورها و کشورمان ایران نمودند.
وی در ادامه با توجه به آمارهای گزارش بین المللی نظرسنجی در صنعت ورزش، به عدم استفاده از فرصتهای وسیع این صنعت و امکان کسب درآمدهای بسیار بالا، به عدم بهره مندی این فرصت ها و همچنین عدم به کارگیری دانش تخصصی موجود در دانشگاه ها و وضعیت نامناسب تولیدکنندگان این صنعت اشاره کردند.
مهندس خاکبیز با اشاره به فرصتهای شایان توجه و امکانات کشور، به وجود بستر بسیار مناسب برای بهره مندی وشکوفایی صنعت ورزش اشاره کرد و گفت: تبلور صنعت ورزش در کشور جز با ایجاد تشکل صنفی و انجمن تخصصی این صنعت بر پایه کارآفرینی مقدور نیست و در جهت بهبود وضعیت استاندارد های تولیدات و آموزشهای تخصصی، پیشنهاد تشکیل شورای ترویج صادرات را ارائه دادند. در ادامه این نشست، دکتر امیررضا واعظی آشتیانی قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی، با اشاره به شباهت ورزش وصنعت از جهات بسیاری مانند تکنولوژی، برنامه ریزی، تولید کیفی، کنترل کیفی و… افزود: مدیرانی که در صنعت ورزش وارد شدند تقریبا موفق بوده اند. وی تحقق اهداف مطرح شده در نشست را در گرو ایجاد بستر های مناسب و تغییر تفکر در این صنعت دانست.
واعظی آشتیانی افزود در سال 1980 دنیا به این نتیجه رسید که ورزش میتواند به عنوان یکی از بزرگترین عاملهای اقتصادی کشورها باشد. با توجه به آمارهای جهانی در این صنعت و مقایسه با کشورمان، به ناچیز بودن سهم این صنعت در GDP و اقتصاد کشور و غافل بودن از این صنعت مهم پی می بریم.
وی با اشاره به اینکه ورزش صنعت پولساز و اقتصادی است، خاطر نشان کرد که ما در ورزش نیاز به مدیران کارآمدی هستیم که بتوانند چرخ اقتصاد این صنعت را بگردانند.
دکتر خبیری، نایب رییس سابق فدراسیون فوتبال، آقای دکتر خبیری هم در ادامه از شهر نیویورک با نشست بطور مجازی همراه شدند و درباره ی موانع زمینه ای در کارافرینی در ورزش صحبت کردند. ایشان اشاره داشتند برای کسب درامد در صنعت ورزش که در دنیا بسیار پیشرفته است، باید موانع فرهنگی، سیاسی و غیره را به خوبی بشناسیم. کارافرینی در ورزش سالهاست در کشور های پیشرفته انجام شده است اما متاسفانه در ایران هنوز این کار به سرانجام نرسیده است. برخی از موانع فرهنگی را به شرح زیر برشمردند: نبود روحیه ی کارافرینی و محدودیت های فرهنگی، نبود فرهنگ توسعه ی کسب و کار در حوزه ی ورزش در جامعه، و غیره.
ایشان دیگر موانع را ازجمله سیاسی، سخت افزاری، کمبود امکانات بخش خصوصی، کند بودن فرایند خصوصی کردن، موانع حقوقی و کمبود قوانین، آیین نامه ها و مقررات، و غیره برشمردند.
فرهنگ میتواند هم عامل سوق دهنده و هم عامل بازدارنده باشد. با ورزش میتوان تفاوت های فرهنگی را کمرنگ کرد همانطور که بعد از جنگ ایران و عراق، ما بازی دوستانه ی فوتبال با تیم ملی عراق داشتیم و به صلح و آشتی میان دو ملت کمک کرد. به اعتقاد ایشان دیپلماسی ورزش در ایران باید کنشی و نه واکنشی باشد.
سخنران بعدی، آقای کاظم اولیایی مدیر عامل سابق استقلال و تولید کننده چمن ورزشی، جامعه ی ورزش و بخش تقاضا در این صنعت را به سه بخش تقسیم کردند؛ ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و ورزش آماتوری. و هر سه بخش مصرف کننده ی کالا ها و خدمات ورزشی هستند. ورزش همگانی هم متولی دولتی و هم مردمی دارد. ورزش قهرمانی نیز باید توسط فدراسیون های مستقل اداره شده اما دولت ها با مالیات و غیره از آن ذی نفع می¬شوند، بنابراین بزرگترین خریدار در این بخش دولت است و متاسفانه با نوع خرید دولت، بیشترین لطمه را هم به این صنعت وارد می کند. ارزان خریدن کالا توسط دولت از تولیدکننده این پیام را به تولید کننده ارسال می کند که باید کیفیت را فدای قیمت تمام شده کنند. به نظر ایشان در صنعت ورزش برای جلوگیری از دولت سالاری در ورزش، باید هویت صنفی ورزش ایجاد کنند. و بعد از آن به دنبال همیت صنفی باشیم.
یوسف اکبری مدیر اداره اخبار ورزشی خبرگذاری ایسنا، با اشاره به این که دولت هزینه های بسیاری در ورزش برای ترویج فرهنگ نموده است خاطر نشان کرد که این که دولت، بارفرهنگی را بر دوش ورزش گذاشته است؛ رسالت صنعت ورزش را از اهداف اصلی به سمت صرف هزینه های کلان منحرف کرده است.
وی افزود یکی از بزرگترین اشتباهات در ساختار صنعت ورزش کشور این است که دولتمردان از ورزشکاران در سطح بین المللی به جای کسب مدال انتظار ترویج فرهنگ کشور را دارند. این امر به ساختار این صنعت آسیب های فراوانی میزند.
اکبری عدم دخالتهای حاکمیتی در صنعت ورزش، و سپردن آن به افراد متخصص این امر را از عوامل کمک کننده به این صنعت برشمردند. لازم به ذکر است دکتر غلامی و دکتر معدن دار با جمع بندی مباحث مطرح شده در نشست دستاورد پایانی را قرائت نمودند.